مرجعی لذت بخش برای طراحان وب و گرافیک

عناوین محتوای این صفحه

هات پلیت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

 

شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات آزمایشگاهی باید وسایل زیادی را برای آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها تأمین کنند؛ یکی از انواع این وسایل که کاربرد مهمی داشته و در آزمایش‌های گوناگون از آن استفاده می‌شود، هات پلیت آزمایشگاهی نام دارد.

این دستگاه با استفاده از شیشه و پلاستیک ساخته شده و با بهره‌گیری از المنت‌های الکتریکی، گرمایی را روی پلیت خود ایجاد می‌کند. این گرما به شکل کنترل‌شده بوده و در انجام آزمایش‌های گوناگون، کاربردهای زیادی را خواهد داشت. همراه ما باشید تا در ادامه بیشتر با این وسیله‌ی کاربردی آشنا شویم.

معرفی هات پلیت آزمایشگاهی

در پاسخ به این سوال که هات پلیت چیست باید گفت که Laboratory Plate نوعی دستگاه برای انجام آزمایش‌های مختلف است که بدنه‌ی آن پلاستیکی بوده و از یک صفحه شیشه‌ای بهره می‌برد. این صفحه معمولا به‌شکل دایره، مربع یا مستطیل بوده و شفاف طراحی شده است. روی سطح این صفحه سوراخ‌هایی وجود دارند که به آن‌ها چاه گفته می‌شود.

انواع هات پلیت

هات پلیت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

باید گفت که هات پلیت‌ها دارای مدل‌های گوناگونی هستند. متخصصان از این مدل‌ها در آزمایشگاه‌های مختلف و پروژه‌های گوناگون استفاده کرده و نیازها را برطرف می‌کنند. مهم‌ترین مدل‌هایی که برای این دستگاه وجود دارند به شرح زیر هستند. تامین‌کنندگان می‌توانند تمام این مدل‌ها را برای مشتریان تامین کرده و خدماتی را نیز برای هریک ارائه دهند.

هات پلیت استیرر

اگر بخواهیم یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین مدل‌هایی که برای این دستگاه وجود دارد را بررسی کنیم، قطعا نام استیرر در این میان قرار می‌گیرد. هات پلیت استیرر مدلی است که در آزمایشگاه‌های زیادی استفاده شده و با کمک یک آهنربای موتور کار می‌کند.

این آهنربا قادر به چرخش میله‌ی همزن بوده و می‌تواند شما را در حل‌کردن نمونه‌ها کمک کند. از طرف دیگر مدل‌های زیادی از این دستگاه دارای صفحه‌ی نمایش دیجیتال بوده و اطلاعات دقیق دما و سرعت چرخش را در اختیار شما قرار می‌دهند. در این دستگاه از گرمای بیش از حد جلوگیری می‌شود تا نمونه‌ها از یکدیگر جدا نشوند.

هات پلیت مگنت

مدلی خاص و کاربردی که از این دستگاه وجود دارد، هات پلیت مگنت است. این دستگاه از ترکیب هات پلیت و همزن‌های مغناطیسی به‌دست ‌آمده و عملکردی عالی به شما ارائه می‌دهد. در واقع در این دستگاه علاوه بر اینکه گرمای ظرف و محتویات آن قابل ‌تنظیم است، شما قادر هستید که آن‌ها را بدون استفاده از ابزاری خاص مخلوط کنید.

همزن‌های مغناطیسی با ایجاد یک میدان مغناطیسی برای محلول درون ظرف، آن را به حرکت درآورده و نمونه‌های مختلف را با هم مخلوط می‌کنند. چنین کاربردی برای آزمایش‌های حساس و خاص که محدودیت‌های زیادی دارد می‌تواند کاربردی باشد.

کاربردهای هات پلیت

هات پلیت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بهتر است پیش از تهیه هات پلیت به خوبی در مورد آن تحقیق کرده تا مطمئن شویم کدام مدل مناسب کار ماست. هات پلیت‌ها کاربردهای مختلفی دارند. این کاربردها به شرح زیر هستند.

انجام تحلیل‌های شیمیایی به کمک دستگاه هات پلیت

شرکت‌هایی که به‌دنبال فروش تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی هستند، خوب می‌دانند که این دستگاه یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزارها در انجام تحلیل‌های شیمیایی است. اکثر ما این را می‌دانیم که برای انجام تحلیل‌های شیمیایی نیازمند به وجود آوردن شرایط ایده‌آل هستیم.

این شرایط شامل دمای مناسب محلول و فرایندی جهت ترکیب آن‌ها است. آزمایشگاه‌ها قادر هستند چنین اموری را به‌راحتی با هات پلیت انجام دهند. تنها کافیست ظرف محلول را روی هات پلیت قرار داده و پس‌از تنظیم دما، شروع به حل‌کردن مواد کنند.

انجام آزمایش‌های بیولوژیکی با هات پلیت

انجام آزمایش‌های بیولوژیکی از مهم‌ترین فرایندهایی است که در شرایط آزمایشگاهی انجام می‌شود. این آزمایش‌ها کاربردهای زیادی داشته و در علم پر از اهمیت هستند؛ به همین دلیل است که دستگاه‌هایی مانند هات پلیت، برای این موارد استفاده می‌شوند.

اگر بخواهید که تحقیقات بیولوژیکی انجام دهید، باید از دستگاه‌هایی مخصوص جهت تأمین گرما و شرایط مناسب استفاده کنید. هات پلیت چاه‌هایی روی سطح خود دارد که با کمک آن‌ها قادر به کاشت و کشت انواع سلول‌ها، باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها هستید.

انجام آزمایش‌های ژنتیکی به کمک دستگاه هات پلیت

آزمایشگاه‌های ژنتیکی نیازمند دستگاه‌های مختلفی هستند تا بتوانند تمامی فرایندهای آزمایشی را به شکل دقیق و کامل انجام دهند. یکی از بهترین این دستگاه هات پلیت است. به کمک این دستگاه قادر هستید به راحتی انواع آزمایش‌های ژنتیکی را انجام دهید.

همان‌طور که گفته شد، چاله یا چاه‌های روی هات پلیت می‌توانند کاربردهای زیادی را به ما ارائه دهد. متخصصان قادر هستند تا با بهره‌گیری از این چاه‌ها، نمونه‌های ژنتیکی مانند RNA و DNA را تحلیل کرده و محیطی عالی جهت ایجاد پلیمر از زنجیره‌ای ایجاد کنند.

آزمایش‌های داروسازی

علاوه بر تمامی کاربردهای بالا، شرکت‌های داروسازی نیز می‌توانند در آزمایشگاه‌های خود از هات پلیت استفاده کنند. Laboratory Plate قادر است که به شکل عالی در صنعت داروسازی کاربردهای مهمی را به شما ارائه دهد.

به طور مثال، اگر می‌خواهید اثراتی که برای داروهای گوناگون و ترکیب‌های شیمیایی وجود دارند را بررسی کنید، استفاده از هات پلیت به شما کمک بزرگی می‌کند. برای این کار تنها کافیست سلول‌ها و بافت‌های ژنتیکی را روی چاه‌ها قرار داده و دارو را به آن‌ها اضافه کنید. حتی می‌توانید با توجه به داروی خود، دمای مناسب را نیز تنظیم کنید.

آزمایش‌های ایمونولوژیکی

آزمایش‌هایی که درزمینه ایمونولوژیکی هستند، اهمیت بالایی برای دنیای امروزی دارند. در فرایند این آزمایش‌ها سیستم ایمنی بدن تست شده و آنتی‌بادی در شرایط گوناگون تحلیل می‌شود. شاید فکر کنید که این کار نیازمند دستگاه‌های بزرگ و پیچیده‌ای است.

اما باید گفت که به این صورت نبوده و با استفاده از هات پلیت نیز انجام آزمایش‌های ایمونولوژیکی به راحتی قابل ‌انجام خواهد بود. در این تحقیقات داشتن دمای مناسب و شرایط محیطی عالی اهمیت بالایی دارد. چیزی که به راحتی با هات پلیت به‌دست می‌آورید.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی که در هر آزمایشگاهی وجود داشته و از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است، Laboratory Plate یا همان هات پلیت آزمایشگاهی نام دارد. این دستگاه با استفاده از پلاستیک تولید شده و روی آن صفحه‌ای شیشه‌ای یا فلزی وجود دارد. این صفحه دارای چاله‌هایی است که در آزمایش‌های شیمیایی کاربردهای بسیار زیادی دارند.

از مهم‌ترین کاربردهای این دستگاه باید به انجام آزمایش‌های بیولوژیکی، ایمونولوژیکی و ژنتیکی اشاره کرد. اگر به دنبال تجهیز آزمایشگاه خود هستید، باید مدل‌های گوناگونی از این دستگاه مانند مگنتی و استیرر را برای آزمایشگاه خود تأمین کنید. همچنین سعی کنید از شرکت‌هایی دستگاه را بگیرید که خدمات پس از فروششان خوب است.

تگ ها:

آخرین مطالب بروز شده ...
حسین درخشان

حسین درخشان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *