مرجعی لذت بخش برای طراحان وب و گرافیک

عناوین محتوای این صفحه

در این مطلب از دکتر گرافیک، درمورد بررسی و ویژگی های MacOS 15 Sequoia حرف خواهیم زد.

شرکت اپل یک شرکت بین المللی آمریکایی است که در زمینه طراحی و بازاریابی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای رایانه‌ای، رایانه‌های شخصی، گوشی تلفن و دیگر دستگاه‌ها و ابزارهای الکترونیکی فعالیت می‌کند. این کمپانی درجریان کنفرانس توسعه WWDC 2024 از مک او اس جدید خود رونمایی کرد. در ادامه این مقاله قرار است ویژگی های جدید این سیستم عامل را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

 

بررسی و ویژگی های MacOS 15 Sequoia

یکی از مهم‌ترین بخش‌های کنفرانس دولوپرهای اپل، رونمایی از جدیدترین نسخه سیستم عامل macOS بود. این نسخه که به اسم سکویا (Sequoia) شناخته میشود، امکانات و ویژگی‌های جذابی نسبت به قبل دارد. شاید مهم‌ترین ویژگی این سیستم عامل جدید، دسترسی به Apple Intelligence یا هوش مصنوعی اختصاصی اپل هست. به این معنی که کاربران با استفاده از سیستم عامل جدید میتوانند کارهای مختلف مک را هوشمندانه تر از قبل انجام بدهند.

 

بررسی و ویژگی های MacOS 15 Sequoia

 

قابلیت‌ها و امکانات مک او اس جدید در حدی هست که میشود این به‌روزرسانی را یکی از بزرگترین و انقلابی‌ترین به‌روزرسانی‌های منتشر شده توسط اپل دانست. اگر شما هم از مک بوک‌ها و آی مک‌های اپل استفاده میکنید و دوست دارید با همه قابلیت‌های مک او اس سکویا یا macOS 15 آشنا بشید و بدانید که آیا دستگاه شما جزو نسخه‌هایی که این آپدیت را دریافت میکنند هست یا نه، همراه ما باشید.

 

قابلیت‌های macOS سکویا

iPhone Mirroring:

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های سکویا، آیفون میرورینگ است. اکنون کاربران می‌توانند ازطریق قابلیت  Continuity، صفحه آیفون خود را مرور کنند و آن را مستقیماً از مک خود کنترل کنند. کاربران می‌توانند از قابلیت Drag & Drop بین آیفون و مک استفاده کنند.

نوتیفیکیشن‌ها در مک حالت آینه‌ای یا همان میرورینگ، آیفون را نشان می‌دهند و صدای آیفون نیز از طریق مک می‌آید، اما جالب است بدانید که آیفون همگام‌سازی شده قفل می‌ماند.

 

ویژگی‌های جدید Safari:

یکی از قابلیت‌های مک او اس سکویا که در WWDC 2024 معرفی شد مربوط به مرورگر سافاری هست. این مرورگر حالا می‌تواند با قابلیت “Highlight” و تنها با یک کلیک، همه اطلاعات مفید و کلیدی مورد نیازتان را در یک پنجره کوچک نمایش دهد و از سردرگمی جلوگیری کند. این اطلاعات میتواند شامل راه‌های تماس، آدرس، ساعت فعالیت یا لینک‌های مهم داخل سایت باشد.

 

بررسی و ویژگی های MacOS 15 Sequoia

 

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید سافاری، بازطراحی بخش Reader این مرورگر هست. به لطف استفاده از هوش مصنوعی در این بخش، یک نمای خواننده (Reader Mode) کاملا واقعی را میشود مشاهده کرد که خبری از المان‌های بصری مزاحم سایت‌ها نیست. در این بخش، علاوه بر متن اصلی، فهرست مطالب و همچنین خلاصه‌ای از متن هم به خواننده نمایش داده میشود که می توان گفت یکی از ویژگی‌های جذاب این بخش هست.

با این آپدیت، اگر در یک سایت ویدئویی برای نمایش وجود داشته باشد، ویدئویی که در حال پخش هست توسط Viewer در کانون توجه قرار میگیرد. این ویژگی باعث میشود که هم کاربر محل قرارگیری ویدئو در سایت رو گم نکند و هم به ابزارهای کنترلی برای پخش ویدئو دسترسی داشته باشد.

 

گیم مود و بازی‌های جدید:

سال قبل که اپل از مک او اس سونوما رونمایی کرد، نشان داد که اراده جدی‌ای برای ورود به صنعت گیمینگ دارد؛ یکی از این نشانه‌ها، معرفی کردن Game Mode برای سیستم عاملش بود. امسال هم اپل کیت توسعه جدید Game Porting Toolkit 2 را معرفی کرد که به کمک این کیت، استودیوهای بازی‌سازی میتوانند بازی‌های سنگین و پرجزئیات را با سرعت بالاتر و راحت‌تر برای کامپیوترهای مک توسعه دهند.

 

بررسی و ویژگی های MacOS 15 Sequoia

 

همین موضوع باعث شده که یک سری از استودیوهای بازی‌سازی مشهور اعلام کنند که عناوینی مثل Assassin’s Creed Shadows، Prince of Persia، Resident Evil 7 و Resident Evil 2 را برای سیستم‌های مک منتشر میکنند. البته عنوان‌های دیگری هم قرار است تا آخر سال معرفی و عرضه شوند که مهم‌ترین ویژگی‌ همشون، استفاده از فناوری MetalFX Upscaling هست. اصلی‌ترین هدف این فناوری افزایش سرعت عملکرد و ارائه تصاویر با بالاترین کیفیت است.

ویژگی‌های گیمینگ در مک او اس سکویا تنها به عرضه و انتشار بازی‌های جدید محدود نشده و بهبودهای دیگری در این زمینه صورت گرفته است. کاهش تأخیر و پاسخگویی بهتر موقع استفاده از ایرپاد پرو 2 برای بازی کردن و بهبود فریم ریت و مدیریت مصرف انرژی از جمله تغییرات جدید مک در گیمینگ به حساب می آید.

 

ابزارهای ویدئو کنفرانس:

اپل در کنفرانس امسال از چند ویژگی جدید مربوط به ابزارهای ویدئو کنفرانس مک او اس سکویا رونمایی کرد. مهم‌ترین قابلیت این بخش Presenter View نام دارد که برنامه‌های FaceTime و Zoom از آن پشتیبانی میکنند. این فیچر جدید به کاربر اجازه میدهد تا نمایی که مخاطب قرار است در طول تماس ویدئویی ببیند را قبل از شروع مشاهده کند. امکان تغییر در جلوه‌های پس‌زمینه و همچنین اضافه کردن تصویر دلخواه به عنوان پس‌زمینه از قابلیت‌های جدید این بخش در مک او اس سکویا هستند.

 

اپلیکیشن جدید Password:

اگر Keychain در مک او اس را دوست نداشتید، باید بدانید که یکی از قابلیت‌های مک او اس سکویا، اپلیکیشن جدید Password هست. این برنامه، به کاربر این امکان را میدهد که همه رمزهای عبورش مثل رمز وای فای، ورودی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف و کدهای تأیید را به صورت متمرکز در دسترس داشته باشد. اپلیکیشن جدید Password به کاربر این امکان رو میدهد که بتواند از رمزنگاری سراسری برای محافظت از داده‌ها در همه دستگاه‌هایی که یک اپل آیدی مشترک دارند، استفاده کند.

 

سایر قابلیت‌ها:

مک او اس سکویا از قابلیت‌هایی مثل فونت و انیمیشن های جدید در iMessage و ادغام ماشین حساب در Notes برای حل کردن مسائل ریاضی (Math Notes) که برای iOS 18 و iPadOS 18 هم عرضه شده، پشتیببانی میکند.

 

بررسی و ویژگی های MacOS 15 Sequoia

 

از دیگر ویژگی‌هایی که در سیستم عامل جدید مک به برنامه‌های مختلف اضافه شده میشود به موارد زیر اشاره کرد:

  • iMessage: جلوه‌های متنی، ایموجی‌ها و برچسب‌های جدید و زمان‌بندی ارسال پیام
  • Maps: دسترسی به هزاران مسیر کوهنوردی و امکان فیلتر کردن بر اساس ارتفاع، طول و نوع مسیر. امکان ذخیره کردن مسیرها، دسترسی به صورت آفلاین واضافه شدن توپوگرافی به نقشه.
  • Photos: بروزررسانی بخش جستجو، دسته‌بندی خودکار عکس‌ها و ویدئوها در قسمت Library بر اساس موضوعات مختلف مثل سفر
  • Calculator: امکان مشاهده تاریخچه محاسبات انجام شده و تبدیل واحدهای مختلف به هم
  • Calendar: امکان مشاهده رویدادها و وظایف از طریق برنامه Reminder، آسان‌تر شدن ویرایش یا تکمیل وظایف در طول روز

 

کدام دستگاه‌ها MacOS 15 Sequoia را دریافت می‌کنند؟

حالا که با ویژگی‌ها و قابلیت‌های مک او اس سکویا آشنا شدید، بدون شک این سوال برای شما پیش می آید که چه دستگاه‌های سیستم عامل جدید اپل رو دریافت میکنند؟ بر اساس اعلام اپل دستگاه‌هایی که با مک او اس سکویا سازگاری دارند شامل موارد زیر هستند:

  • MacBook Air مدل 2020 به بعد
  • MacBook Pro مدل 2018 به بعد
  • Mac Mini مدل 2018 به بعد
  • iMac مدل 2019 به بعد
  • iMac Pro مدل 2017 به بعد
  • Mac Pro مدل 2019 به بعد
  • Mac Studio مدل 2022 به بعد

 

نسخه نهایی MacOS 15 Sequoia اواخر ماه اکتبر یا اوایل ماه نوامبر منتشر خواهد شد.

ممنون از همراهی شما…

تگ ها:

آخرین مطالب بروز شده ...
پشتیبانی دکترگرافیک

پشتیبانی دکترگرافیک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *